MARTĀ PAVEIKTAIS

LEGO ROBOTIKAS GRUPĀM “MAZAIS ROBOTIĶIS”, “ROBOTIĶIS” UN “ROBOTIĶIS SKOLĀ”

Martā jau pamanījām bērnos to pavasara tuvošanās sajūtu, tāpēc arī mūsu nodarbībās pārgājām uz pavasarīgākām tēmām. Tiesa, tās nāk komplektā arī ar sarežģītākām konstrukcijām un jaunām programmēšanas komandām, par kurām zemāk pastāstīsim sīkāk.

Atgādinām, ka grupiņās, kas sākušas strādāt vēlāk, nodarbības notiek pēc nedaudz atšķirīgas programmas, tomēr tās noteikti sakritīs aprīļa sākumā, kad tradicināli konstruējam  modelīšus Lieldienu tematikā.

Šeit Jūs varat aplūkot marta nodarbību vizuālo “atskaitīti”. Joprojām lūdzam ņemt vērā, ka pedagogu primārais uzdevums ir vadīt nodarbības, tāpēc ne vienmēr un ne visās grupās atliek laiks foto uzņemšanai. Tomēr ticam, ka ievietotie foto ļaus Jums gūt priekšstatu par nodarbībās notiekošo!

Marts – radošais un pasaku mēnesis. Iesākām ar LEGO Duplo nodarbību – Virpulis. Bērniem bija iespēja konstruēt robotu, kuru pēc tam izmantojām virpuļu (riņķu) zīmēšanā. Pārliecinājāmies, ka ar roku precīzu riņķi nemaz tik viegli nevar uzvilkt, bet izmantojot pašu konstruēto robotiņu gan. Šeit ļoti svarīga bija prasme sadarboties, jo diezgan grūti bija likt robotiņam griezties un turēt flomāsteru vienlaicīgi, tāpēc pārsvarā darbojāmies pa pāriem. Arī otrajā LEGO Duplo nodarbībā virpuļojām, tikai šoreiz karuselī. Tātad konstruējām karuseli, lai iepriecinātu LEGO cilvēciņus un sevi. Bērni arī kārtīgi izpētīja mehānismu, kas vienmēr ir ļoti svarīgi, lai robotiņš vispār darbotos.

RoboBites šajā mēnesī apciemoja dažādus pasaku tēlus – Trīs sivēntiņus, Sarkangalvīti un Princesi uz zirņa. Bērni klausījās pasakas, pēc tam ar robotiņiem izstaigāja pasaku sižetus pa RoboBites laukumu pareizajā secībā. Maziem bērniem klausīšanās uzdevumi nereti sagādā grūtības, bet šī prasme ļoti noderēs vēlāk, tāpēc arī savā nodarbību plānā iekļaujam klausīšanās uzdevumus. Tāpat arī koncentrēšanās un programmēšanas uzdevumi ir ļoti svarīgi. Sastādot RoboBitei nepieciešamo algoritmu, lai nokļūtu no attēla līdz attēlam, bērns atbilstoši savām spējām programmē vienu, divus, trīs vai pat vēl vairāk gājienus uz priekšu.

Marta sākumā pirmsskolās un skolās turpinājās robotu-robotu tēma, konstruējot divus visai interesantus modelīšus. Pirmais pirmsskolēniem bija cirkulis, bet skolēniem spirogrāfs – robotiņi, kas zīmē apļus/vainagus, kurus, cerams, robotiķi ir spējuši nogādāt arī līdz mājām. Savukārt otrais bija modelītis “greizie rati”, kas patiesībā ir tāds kā iRobota prototips, vismaz darbojas pēc līdzīga principa. Tas bija īsts konstruēšanas pārbaudījums robotiķiem, jo modelītis ir gana sarežģīts un prasa lielu pacietību tā salikšanā. Daļai bērnu skolotājām nācās palīdzēt ar pāris lietām, bet ļoti liels prieks par tiem bērniem, kas tomēr spēja izdarīt darbiņu pilnībā patstāvīgi. Pēc tam gan ķērāmies pie dzīvnieku tēmas un martā paspējām salikt pūcītes un vardītes. Dzīvnieku modelīši ir gana izaicinoši, jo mehānismi, kas imitē dzīvnieku kustības nebūt nav viegli – bet tāpēc jau mēs cītīgi visu gadu mācāmies, lai pavasarī varam konstruēt bērnu tik iecienītos dzīvnieciņus.

Tā kā pirmajiem diviem modeļiem darbības pamatā ir modelīša mehānisms, tad ar šiem modeļiem programmēšanas daļā nostiprinājām pamatprasmes. Izņēmums bija vienīgi spirogrāfs skolēniem, kur apguvām iespēju katram motoram noteikt savu ātrumu un virzienu. Savukārt dzīvnieku modeļiem programmēšanas daļā ar SPIKE Essential komplektiem turpinājām apgūt kustību komandas, kad tiek izmantoti divi motori, kas ļauj robotiņam pārvietoties uz priekšu, atpakaļ un griezties pa labi un pa kreisi. Tāpat mācījāmies attēlu pielietošanu programmās, tādējādi radot savus stāstus par mūsu dzīvnieciņu piedzīvojumiem plašajā pasaulē – šo visās grupās izmēģinājām gan ar WeDo 2.0, gan ar SPIKE Essential komplektiem.

Pašās marta beigās esam jau “ielekuši” aprīļa programmā, sākot konstruēt Lieldienu tēmas modelīšus, jo marts ir dikti garš, bet aprīlis un maijs mums ir bagātīgi ar brīvdienām, kad nodarbības nenotiks. Sīkāk par nodarbību grafiku aicinām ielūkoties nodarbību apmeklējuma noteikumu J&A 10. punktā.