JANVĀRĪ PAVEIKTAIS

LEGO ROBOTIKAS GRUPĀM “MAZAIS ROBOTIĶIS”, “ROBOTIĶIS” UN “ROBOTIĶIS SKOLĀ”

Janvārī esam tā kārtīgi iesildījušies otrajam semestrim, kurā pakāpeniski pieaug nodarbību uzdevumu sarežgītības pakāpe – te konstruēšanas jomā, te programmēšanas jomā, te abās jomās reizē. 

Janvārī mūsu robotiķu rindām pievienojās Valmieras PII “Ābelīte” audzēkņi, kas mums bija priecīga atkalatgriešanās iestādes atjaunotajās telpās. Turklāt vēl priecīgāku to padara fakts, ka nu mūsu robotiķu ir vairāk kā 700.

Šeit Jūs varat aplūkot janvāra nodarbību vizuālo “atskaitīti”. Joprojām lūdzam ņemt vērā, ka pedagogu primārais uzdevums ir vadīt nodarbības, tāpēc ne vienmēr un ne visās grupās atliek laiks foto uzņemšanai. Tomēr ticam, ka ievietotie foto ļaus Jums gūt priekšstatu par nodarbībās notiekošo!

Mazie robotiķi janvāri iesāka ar hokeja spēli – no LEGO Education Duplo komplektiem konstruējot robotu hokejistu. Ar šo robotu varēja uzspēlēt pavisam īstu lego hokeju, raidot ripas vārtos. Tad nu arī skatījāmies un skaitījām, kurš no spēlētājiem ir precīzāks, kuram izdodas ripu trāpīt vārtos, vai kuram izdodas ripu aizsist vistālāk. Vēl janvārī tika konstruēti arī svari, lai nosvērtu, kurš lego cilvēciņš ir smagāks. Bērni veica arī pētījumu, kāpēc reizēm viens lego klucītis var būt smagāks par diviem (jo atšķiras lielumi).

Savukārt RoboBites palīdzēja pilnveidot skaitīt prasmi, izspēlējot galda spēli “Cirks”. Tikai šajā gadījumā kauliņi bija RoboBites, kuras bija pareizi jāieprogrammē, lai spēlē uzvarētu. Spēlētāji darbojās divās komandās un sacentās savā starpā. Prasme sadarboties arī ir ļoti svarīga. Dažiem bērniem ļoti iepatikās metamie kauliņi, un apgalvoja, ka līdz šim ar tādiem nebija darbojušies, tāpēc robotiņiem arī ārpus spēles laukuma, bija jāmēro tik soļi, cik parāda metamais kauliņš. Vēl janvārī veidojām paši savu pilsētu, kur robotiņi bija automašīnas. Mājas savukārt bērni ar skolotājas palīdzību locīja no papīra. Nu ļoti darbīgs jaunā gada sākums!

Robotiķi janvārī konstruēja karuseļus – tik daudz un dažādus, ka pēdējā nodarbībā bērni jau jautāja: “Tiešām? Atkal karuselis?” Bet… mums bija sagatavots pārsteigums, jo šajā karuselī vizinājās papīrs, pa kuru “dancoja” flomasters un sanāca raibu raibie virpuļi, kas, cerams, nokļuva arī līdz mājām kopā ar stāstu, kā tie tapuši. Tomēr karuseļi mācību programmā tika iekļauti ne tikai, lai sagādātu mums un LEGO cilvēciņiem jautrību, bet arī, lai iepazītu dažādus mehānismu veidus – tā, piemēram, LEGO Education WeDo 2.0 Panorāmas ratā pētījām gliemeža pārvadu, kurā satiekas skrūve un zobrats, vēl citos karuseļos mācījāmies atpazīt skriemeļu-siksnas mehānismu, kas palīdz pārnest kustību no visnas ass uz otru. Turklāt daži atjautīgākie robotiķi pat atklāja, ka karuseļa griešanās ātrumu var mainīt ne tikai ar programmēšanas palīdzību, bet arī ar skriemeļu izmēra maiņu. Aizvien vairāk turpmākajās nodarbībās mācīsimies atpazīt dažādus mehānismus un pētīsim, kā tie darbojas. Piemēram, februārī pētīsim zobratus, kā arī, ko var panākt, izmantojot vienā modelītī divus motorus.

Savukārt programmēšanas daļā šomēnes bija tā vieglāk, jo ko tad karuselim daudz vajag – nosaki ātrumu, virzienu un aiziet! Bet tik un tā – paguvām gan izpētīt, kāpēc viens no karuseļiem turpina griezties, kaut gan programma apturēta (izradās tas dēļ inerces), tāpat skolēnus paguvām iepazīstināt ar programmēšanu ar vārdu blokiem, kas ne tikai paver jaunas programmēšanas iespējas LEGO Education SPIKE Essential komplektiem, bet arī ļauj iemācīties pa kādam jaunam vārdam angļu valodā. Turklāt skolotājas aizvien cenšas sarežģīt to programmēšanu, aicinot uzstādīt tādu programmu, lai arī cilvēciņam pietiek laiks iekāpt vai izkāpt no kauseļa. Un ja vēl vispārējai jautrībai pievieno gaismas un skaņas… tad nebeidzams prieks garantēts. Lecam iekšā februārī!