FEBRUĀRĪ PAVEIKTAIS

LEGO ROBOTIKAS GRUPĀM “MAZAIS ROBOTIĶIS”, “ROBOTIĶIS” UN “ROBOTIĶIS SKOLĀ”

Februārī turpinājām audzēt konstruēšanas sarežģītības pakāpi pirmskolās un programmēšanas sarežģītības pakāpi skolās. Ir tiešām patiess prieks vērot, cik ļoti mūsu audzēkņi ir progresējuši kopš rudens – turklāt katram tas ir savs lielais sasniegums, jo bieži vien pat vienas nodarbību grupas ietvaros mēs nesagaidām vienu un to pašu rezultātu no visiem audzēkņiem. Bērni ir tik dažādi un veidi, kā viņi ir gatavi mācīties arī ir dažādi – tāpēc uzskatām, ka mūsu uzdevums ir pielāgoties bērniem un dot tieši tik daudz, cik katrs bērns ir gatavs paņemt pretim!

Februārī mūsu robotiķu rindām pievienojās jauna grupa Cēsu 4. PII, kas gluži tāpat kā Valmieras PII Ābelīte audzēkņi vēl tikai sper savus pirmos soļus LEGO robotikas izzināšanā, tāpēc tālāk esošais apraksts nav pilnā mērā attiecināms uz šīm grupām, bet ticam, ka tas dos priekšstatu vecākiem par nodarbībās notiekošo tik un tā. 

Šeit Jūs varat aplūkot februāra nodarbību vizuālo “atskaitīti”. Joprojām lūdzam ņemt vērā, ka pedagogu primārais uzdevums ir vadīt nodarbības, tāpēc ne vienmēr un ne visās grupās atliek laiks foto uzņemšanai. Tomēr ticam, ka ievietotie foto ļaus Jums gūt priekšstatu par nodarbībās notiekošo!

Kā jau solīts, februārī pētījām dzīvnieku pasauli. Ar RoboBitēm noskaidrojām, gan to, kur dažādi dzīvnieki dzīvo, gan to, ko dzīvnieki ēd. Vienā nodarbībā robotiņi palīdzēja nogādāt dzīvnieciņus uz mājām, bet nākamajā nodarbībā, savukārt, ar robotiņu palīdzību dzīvnieki tika “pabaroti”. Šādi, bērniem interesantā veidā, ir iespēja apgūt vienkāršus algoritmus. Ir bērni, kuri mēģina saplānot jau vairākus gājienus uz priekšu, bet dažiem vēl pagaidām ir drošāk plānot pa vienam solītim.

No LEGO DUPLO mehānikas komplektiem vienā nodarbībā konstruējām robotu – sunīti ar kustīgām actiņām. Pētījām mehānismu, kas palīdz sunīša actiņām kustēties. Izpētījām, kā ar vienas gumijas sagriešanu var panākt, lai actiņas kustas uz pretējām pusēm. Savukārt otrā nodarbībā izrunājām, cik svarīgi ir palīdzēt putniem ziemā un kā to darīt pareizi. Un pēc tam, protams, konstruējām putniņu no LEGO. Mācību gadam ejot uz otru pusi, mūsu robotiņi paliek arvien sarežģītāki, un šis putniņš pavisam noteikti nebija viegls. Tomēr beigās visiem putniņiem spārniņi kustējās.

Februārī ar robotiķiem pirmsskolās un skolās pētījām tik dažādos robotu veidus. Pirmais bija robots-spinera palaidējs. Kas ir spineris? Mēs to savā bērnībā pazinām kā vilciņu, tagad bērni to sauc par beibleidu. 🙂 Tālāk mums sekoja dažādi roboti – zobratvīrs, robots “Robots” un sumo robots. Mācījāmies, ka robotus var kontrolēt ne tikai ar uzstādīto programmu planšetē, bet arī caur to mehānismu – piemēram, zobratvīrs mainīja virzienus, pārslēdzoties zobratiem no vienas puses uz otru. Robots “Robots” bija interesants ar to, ka instrukcijā bija parādīts tikai vēders un kājas, bet pārējais bērniem bija jārada paši, kā vien vēlējās, un viņiem tas lieliski izdevās! To noteikti varat aplūkot bildēs. Un, protams, tā kā daži bērni ar robotiem jau sāka cīņas turnīrus, tad loģisks turpinājums bija sumo cīņas robots, ar ko bērni varēja kārtīgi izspēlēties, rīkojot robotu cīņas. Protams, jaunajās un jaunākā vecuma grupās mēdz būt arī pa kādam citam līdzīgas tēmas, bet vieglākam robotiņam, vai arī esošo robotiņu liek divās daļās – viens vienu pusīti un otrs otru, lai beigās kopā savienotu robotiņu un pietiktu laiks paspēlēties.

Savukārt programmēšanas daļā ar SPIKE Essential komplektiem, tā kā lielākajai daļai robotiņu tika izmantoti divi motori, sākām apgūt kustību programmēšanas komandas, kas ļauj robotiņam pārvietoties uz priekšu, atpakaļ un griezties pa labi un pa kreisi. Ar WeDo 2.0 komplektiem programmēšanas komandas šomēnes nebija īpaši sarežģītas, jo tur galveno darbiņu izdarīja modelīša konstruēšanā izmantotie zobratu mehānismi.