SEPTEMBRĪ UN OKTOBRĪ PAVEIKTAIS
LEGO ROBOTIKAS GRUPĀM “MAZAIS ROBOTIĶIS”, “ROBOTIĶIS” UN “ROBOTIĶIS SKOLĀ”
Mums ir patiess prieks, ka šo mācību gadu jau atkal esam sākuši ar rekordlielu audzēkņu skaitu – teju 1000 robotiķi izzinās STEAM pasauli kopā ar mums caur LEGO robotiku. Šis mācību gads mums ir īpašs arī ar to, ka programmu “Robotiķis” un “Robotiķis skolā” grupās pilnībā pārejam uz darbu ar jaunajiem LEGO Education SPIKE Essential komplektiem. Tiesa, mēs tos nedaudz uzlabojam ar papildus detaļām, kas ļauj veidot vēl aizraujošākus mehānismus, līdz ar to plašāk apgūt dažādas konstruēšanas nianses. Programmā “Mazais robotiķis” turpināsim darbu ar LEGO Education Duplo mehānikas komplektiem un Robotbitēm, kas ir lieliski instrumenti pirmo mehānismu konstruēšanas un programmēšanas iemaņu apgūšanai.
Lai gūtu priekšstatu par nodarbībās notiekošo, kopā ar ikmēneša rēķiniem Jūs vienmēr saņemsiet saiti uz Jūsu bērna apmeklētās izglītības iestādes/nodarbību grupas attēlu galeriju. Attēli galerijās tiek regulāri papildināti, tomēr lūdzam ņemt vērā, ka mūsu skolotāju primārais uzdevums ir vadīt nodarbības, tāpēc ne vienmēr un ne visās grupās atliek laiks foto uzņemšanai. Papildus mēs vienmēr centīsimies pastāstīt šajos ierakstos, ko esam darījuši nodarbībās mēneša griezumā.
Programmā “Mazais robotiķis” darbs tiek organizēts ar LEGO Education DUPLO mehānikas komplektiem un TTS RoboBitēm. Parasti vienu nodarbību ar LEGO komplektiem būvējam kādu mehānismu, savukārt nākamajā nodarbībā mācāmies programmēt RoboBites ar robotiņā iebūvētajām komandu pogām, izzinot kādu no tēmām.
Katru mēnesi ir sava tēma ko apgūstam – tā piemēram septembrī un oktobrī esam apguvuši figūru un transportlīdzekļu tēmas. Esam būvējuši dažādus kustīgus transportlīdzekļus un mācījušies, ka RoboBite nav rotaļu auto, jo brauc pati, izpildot mūsu uzdotās komandas (un reizēm ne tikai brauc, bet pat zīmē riņķus). Tomēr jāsaka, ka aiz šiem dažiem teikumiem slēpjas daudz, daudz vairāk, jo katrā nodarbībā, skaitām visu, ko var saskaitīt, mācāmies/atkārtojam krāsas, mācāmies jaunus vārdus papildus standarta pirmsskolas programmai, mācāmies sadarboties savā starpā (pedagogs-bērns, bērns-bērns), trenējam algoritmisko domāšanu (solīti pa solītim) un vēl un vēl un vēl…
Programmās “Robotiķis” un “Robotiķis skolā” katrā nodarbībā būvējam jaunu robotiņu no LEGO Education SPIKE Essential komplektiem, ko pēc tam programmējam ar planšetēm. Galvenā atšķirība starp abām programmām ir izmantotā programmēšanas valoda – pirmsskolās strādājam ar Scratch Junior (jeb ikonu blokiem), bet skolās jau sākam apgūt Scratch (jeb vārdu blokus), kas dod papildus programmēšanas iespējas un palīdz dažus jaunus vārdus apgūt arī angļu valodā. Protams skolēniem un vecākajām pirmsskolas grupām arī konstruēšanas daļā ir vienmēr paredzēts grūtāks uzdevums vai arī pamatuzdevumam ir papildus uzdevums. Tomēr bērni ir tik dažādi, līdz ar to mūsu skolotāji cenšas pielāgot nodarbību uzdevumus katrai grupai un pat katram bērnam, paturot prātā to, ka galvenais mērķis ir prieks par paveikto darbiņu gan bērnam, gan skolotājam! Tāpēc arī konkrētas grupas nodarbības uzdevums var reizēm atšķirties no pamatprogrammā paredzētā.
Septembrī un oktobrī strādājām ar dažādiem iepazīšanās modeļiem, bija gan brīvās nodarbības, kad varēja būvēt ko vien vēlas (nu gandrīz, ko vien vēlas, jo tomēr dažus ierobežojumus uzlikām), gan iepazinām LEGO Education programmas darba metodes (kad viens modelis tiek veidots strādājot pārī), gan konstruējām pēc attēlu instrukcijām mūsu oriģinālmodeļus, kas paredz individuālo konstruēšanas darbu katram bērnam un programmēšanas darbu pārī, jo arī sadarbības prasmes ir jāstiprina. Daži modelīšu piemēri, ko esam paspējuši uzbūvēt – brīvais modelis, “Vesera metējs” un “Vējdzirnavas” motora iepazīšanai, “Alu auto”, “Luksafors” un “Dejotājs” gaismas moduļa iepazīšanai, “Dzīvnieku trauksmes sistēma” krāsu sensora iepazīšanai, “Labirints” un “Lidmašīna” svārsta sensora iepazīšanai. Un, protams, oktobra izskaņā – “Lidojošā raganiņa”. Katrs bērns būs licis tik modelīšus, uz cik nodarbībām būs bijis, bet nodarbību plāns ir savstarpēji papildinošs un ik pa laikam atkārtojam iepriekš apgūto, līdz ar to, pat ja kādu nodarbību sanācis kavēt, nākamajās nodarbībās noteikti apgūsim nokavēto.